فراخوان پلیس برای تعویض پلاک‌های سوخته و دارای نقص هواشناسی: بارش‌ها تا جمعه تشدید می‌شود | سامانه بارشی جدید از فردا وارد کشور می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط هولناک بنر تبلیغاتی در هند | ۳ نفر کشته و ۵۲ تَن زخمی شدند + فیلم دستگیری ۲ متهم به ۲۱ فقره موبایل قاپی در مشهد شکایت ۱۰هزار نفر از شرکت فایزر برای تولید داروی سرطان‌زا از رنجی که می‌برند | نگاهی به خشونت‌های مغفول مانده علیه مردان تخصیص اعتبار به راه‌آهن زاهدان-مشهد به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد دستور اژه‌ای برای پرونده «فولاد مبارکه» و «چای دبش» تخم هندوانه سرشار از خواص دوران بارداری نباید سبب نادیده گرفتن علائم هشدار بیماری‌ها در مادر شود تایید تعطیلی بیمارستان مهرگان مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۴۲ درصد علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است همه چیز درباره ویروس کرونا جدید سال ۱۴۰۳ با نام «فلیرت» سفر زوج استرالیایی با خودروی ۱۰۰ ساله به ایران آغاز عملیات بازگشت زائران خراسانی از اول تیرماه خواهد بود اعترافات پسر هفده‌ساله مشهدی که از سر خشم و غرور آدم کشت + عکس نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حق عائله‌مندی به همسر و فرزندانی که تحت تکفل بازنشسته هستند تعلق می‌گیرد علت مرگ «ریشا» شیر باغ وحش مشهد مشخص شد | بیانیه مشترک دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٢۴ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | بارش باران و کاهش دما از فردا
سرخط خبرها

روستای آبرود تربت حیدریه به مشکل تامین آب خورد

  • کد خبر: ۱۶۰۹۶۱
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
روستای آبرود تربت حیدریه به مشکل تامین آب خورد
روستای آبرود تربت‌حیدریه که تا چند سال پیش به عنوان یکی از مناطق پرآب خراسان رضوی تامین کننده نیاز شهرستان مادری خود بود؛ این روزها تشنه تر از همیشه حتی توان تامین آب آشامیدنی اهالی خود را نیز ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، روستای آبرود در ۱۰ کیلومتری تربت‌حیدریه به طرف شهرستان زاوه قرار دارد که شغل بیشتر ۲ هزار و ۱۵۰ نفر جمعیت آن کشاورزی با محوریت تولید پسته و زعفران است.

بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی آبرود از طریق رودخانه دائمی روستا سرچشمه گرفته از ارتفاعات بخش "کدکن" حد فاصل شهرستان‌های تربت حیدریه و نیشابور تامین می‌شود که طی سال‌های اخیر و به سبب خشکسالی با کاهش خروجی مواجه است.

همچنین بیشتر چاه‌های آبرود به سبب خشکسالی با افت ذخایر زیرزمینی و کاهش خروجی مواجه شده و در این بین حتی تامین نیاز آب آشامیدنی اهالی روستا هم به سختی امکان پذیر است.

اهالی آبرود می‌گویند؛ همچنانکه تشدید خشکسالی باعث تضعیف بنیه کشاورزی و اقتصادی روستا شده است، کمبود آب آشامیدنی فشار مشکلات بر مردم آبرود را شدت بخشیده است.

یک خانم خانه دار آبرودی که به کار کشاورزی هم مشغول است در این باره گفت: طی چند سال اخیر و با شروع فصل گرما مشکل کمبود آب آشامیدنی روستا تشدید می‌شود که آغازی بر دیگر مشکلات اهالی است.

مریم محمدی افزود: کمبود آب باعث بروز مشکلات مختلف مانند تضعیف بهداشت خانواده‌های اهل آبرود بویژه کودکان شده است.

دریایی که خشکید؛ روستای آبرود تربت حیدریه هم با مشکل تامین آب مواجه شد

دهیار آبرود نیز گفت: امسال و برای پنجمین سال پیاپی اهالی روستا با کمبود آب شرب و جیره بندی مواجهند و این در حالیست که بخشی از نیاز آبی شهر تربت حیدریه از منابع حومه آبرود تامین می‌شود.

علی اکبری افزود: اکنون آب آشامیدنی اهالی آبرود به کمک پمپاژ وارد یک مخزن ذخیره شده و پس از جیره‌بندی با فشار نسبتا خوب بین اهالی توزیع می‌شود.

در همین خصوص معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: جمعی از اهالی روستای آبرود امروز با مراجعه به فرمانداری خواستار رفع مشکل کمبود آب روستا شدند که موضوع در دستور کار قرار گرفت.

سیدعلی موسوی افزود: هیات فنی کارشناسی از فرمانداری و شرکت آبفای تربت حیدریه با حضور در روستای آبرود از نزدیک موضوع را بررسی و رسیدگی خواهند کرد.

همچنین مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه گفت: تا چند سال پیش منابع زیرزمینی آبرود تامین کننده بخش زیادی از آب آشامیدنی شهرستان بود که به سبب خشکسالی با افت شدید خروجی مواجه شده است.

علیرضا عباسی افزود: از مجموع ۶ حلقه چاه روستای آبرود که تامین کننده بخشی از آب تربت حیدریه بود؛ ۵ مورد خشک شده است که تاثیر منفی آن دامن گیر اهالی خود روستا در طول خط لوله انتقال شد.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب آشامیدنی آبرود بصورت موقت و با نصب موتور پمپ برطرف خواهد شد، اظهار کرد: با پایان یافتن طرح انتقال آب جعفرآباد به تربت حیدریه کمبود این شهرستان در سطح شهر و روستا‌ها تا حدود زیادی رفع می‌شود.

وی گفت: در صورت همکاری مردم حتی با شرایط موجود هم می‌توان کمبود آب را در تربت حیدریه مدیریت کرد مثلا در بازدیدی که از آبرود داشتم برخی از اهالی روستا، دام‌ها و حتی درختان و محوطه سرسبز حیاط خانه هایشان را به کمک آب لوله کشی سیراب می‌کردند که دور از انتظار و انصاف است.

مدیرعامل آبفای تربت حیدریه با یادآوری استمرار خشکسالی و بهار کم بارش امسال خراسان رضوی از عموم مردم خواست نهایت صرفه جویی را در مصرف آب داشته باشند.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قطب کشاورزی و اقتصادی خراسان رضوی است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->